داشتم یک قسمت از سریال ملاصدرای صدا و سیمای جمهوری اسلامی را می‌دیدم. دیدم که رقیب لات و عیاش ملاصدرا چگونه در آتش محبت ذوب شد. من هم برانگیخته شدم و اثر فوق را از جاهای مختلف وصله کردم و ایجاد کردم.

ظاهرا آیه ارتباطی به فضیل عیار دارد که وقتی به موقع عیاری این آیه را می‌شنود؛ دلش ذوب می‌شود. یک سریال دیگر هم از صدا و سیما پیرامون زندگی عبدالعظیم حسنی هست که در آن یک عرب چغر در محبت او ذوب می‌شود. درست مثل رقیب الوات ملاصدرا. اگر می‌خواهید با زندگی ملاصدرا آشنا شوید بد نیست سریال ملاصدرایی که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ساخته است را ببینید. همچنین کتاب «مردی در تبعید ابدی» از نادر ابراهیمی قطعا بیان شیوایی دارد. گرچه این کتاب در تدوین این سریال هم استفاده شده‌است. کلا برای آشنایی با ملاصدرا بد نیست تقریرهایی از تفکراتش را هم بخوانیم. مثلا کتاب «نهاد ناآرام جهان» آن‌طور که گفته‌اند نظر ملاصدرا در باره‌ی زمان و حرکت جوهری را خوب تقریر کرده‌است.

برهان صدیقین وی هم تقریرهای مختلفی دارد که خودم تقریر اصغر طاهرزاده را در کتابش با عنوانی شبیه برهان صدیقین خوانده‌ام.

اما دیروز شاید برای اولین بار بعد از خودآگاهی فلسفی‌ام یک رویا با تعبیر دیدم. دیدم که خانه بر سر یکی از دوستان تبریزی‌ام آوار می‌شود و سالم می‌ماند. شاید تعبیر آن زلزله‌ی امروز اطراف میانه باشد. من شخصا از لحظات خطیری در زندگی زنده بیرون آمده‌ام که برای خودم عجیب است. زنده بودن من تا کنون بسیار کم احتمال است. شاید بتوان با پاک کردن دل پذیرای حقایقی بود. شاید مثل پاک کردن چشم یا گوش باشد. شاید بتوان گوش را پاک کرد و چیزهای دیگری را شنید.

این فقط حرف صدرالمتالهین نیست که عرفان را کنار برهان می‌آورد. یونگ شرقی هم تعابیر عارفانه‌ای در روانکاوی دارد. خوابهایی در ملل مختلف تعبیرشان مثل هم است. یا به بیان بهتر مفاهیمی که نمایششان در خواب در ملل مختلف مثل هم است.