وای بر کسانی که مفهومی درون‌ذهنی مثل زیبایی ادبی را به عنوان معجزه جا می‌زنند. آیا قرآن در دنیای امروز چیز عجیبی دارد که بتوان به آن معجزه گفت؟ اگر دین بخواهد ظهور و بروز اجتماعی و غیر فردی داشته باشد باید معجزه‌ای که بیان می‌کند چیزی برون‌ذهنی و بین الاذهانی باشد. لزوم معجزه در دین هم مجال دیگری می‌طلبد ولی همین بس که دیدگاه تجربه‌گرا برابر چیزی جز معجزه فروتن نمی‌شود. وانگهی زیبایی ادبی قرآن برای بخش بسیار بزرگی از مخاطبانش که چندان با عربی آشنا نیستند محلی از اعراب!! ندارد. اگر شما هم با من هم‌دل هستید به ادامه مطلب بیایید تا نمونه‌هایی از اعجازهای علمی و قابل طرح در قرن 21 را بیان کنم.

رفع مسئولیت

جاده‌ی فکر نویسنده لغزنده و سرشار از تحلیل‌های شخصی است. مراقب اشتباهات باشید.

اعجاز علمی چیست؟

از بین چیزهایی که به عنوان اعجاز مطرح می‌شوند، به نظر ناقص من کمترین تنها اعجازهای علمی قرآن قابل طرح به عنوان چیزی خارق‌العاده هستند. به این معنی که در قرآن مفاهیمی علمی بیان شده‌اند که بشر آن روزگار سطح دانش لازم برای کشفشان را نداشته است و نشانه از قدرتی برتر از اجتماع انسانی هستند. در ادامه مواردی را که این‌چنین هستند و البته مواردی را که به اشتباه اعجاز علمی تلقی می‌شوند را بیان می‌کنم.

صعود در آسمان را بشر از گذشته می‌شناخته است

در آیه زیر از سوره‌ی مائده طی تشبیهی بیان شده است که وقتی انسان در آسمان بالا می‌رود دچار تنگی سینه می‌شود. بیان می‌شود که این آیه بیان گر کاهش فشار در ارتفاعات آسمان است. متاسفانه این موضوع چیزی نیست که بشر روزگار قرآن نداند. بشر روزگار قرآن هم از کوه‌های بلند بالا می‌رود و می‌داند وقتی ارتفاع زیاد می‌شود تنگی نفس ایجاد می‌شود.

«فَمَن یُرِدِ اللَّهُ أَن یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ ۖ وَمَن یُرِدْ أَن یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقًا حَرَجًا کَأَنَّمَا یَصَّعَّدُ فِی السَّمَاءِ ۚ کَذَٰلِکَ یَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ (125)»

در حال گسترش بودن جهان

این که در قرآن به در حال گسترش بودن گیتی اشاره شده‌است چیزی است که بشر روزگار قرآن نمی‌دانسته و ابزار دانستنش را هم نداشته:

  ﴿وَالسَّمَاء بَنَیْنَاهَا بِأَیْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ﴾ [الذاریات: 47]

بیگ بنگ

در سوره‌ی انبیا به این موضوع که آسمان‌ها و زمین به هم چسبیده بودند و جدا شده‌اند نیز اشاره شده است که بیگ بنگ یا متراکم بودن و انفجار دنیا قبل از حالت فعلی اش را بیان می‌کند:

أَوَلَمْ یَرَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ کَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا ۖ وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ ۖ أَفَلَا یُؤْمِنُونَ (30)

تاثیر زبان بر فکر به عنوان یک مفهوم پست مدرن

این که زبان انسان می‌تواند بر نحوه‌ی فکر تاثیرگذار باشد ظاهرا قبل از پلورالیسم و دنیای پست‌مدرن و فلاسفه‌ی نوین مطرح نبوده است و این که قرآن به آن اشاره کرده است موجب تعجب است:

«انا انزلناه قرانا عربیا لعلکم تعقلون»

هم اکنون به دلیل ضیغ وقت بسنده می‌کنم ولی این مطلب ان‌شاءالله تکمیل خواهد شد. برای علاقه‌مندان می‌گویم که راشد خلیفه پیرامون یافتن ویژگی‌هایی ریاضی در قرآن که ایجاد یک کتاب معنی‌دار با آن ویژگی‌ها سخت است تلاش کرده است. البته بیشتر ویژگی‌هایی که اشاره می‌کند به راحتی قابل ایجاد در یک کتاب هستند ولی بازتولید برخی از ویژگی‌ها با توان محاسباتی امروزی بشر محل سوال است و می‌تواند برای شما جالب باشد.