ما نباید کورعمل کنیم. نباید پتانسیل‌های اجتماعی به تجمع‌های بی‌هدف و برای تخلیه‌ی هیجان ختم شود. باید پتانسیل‌های اجتماعی در جهت درست اصلاح موارد مورد نیاز استفاده شود. مردمی که هیجان دارند هستند که می‌توانند برای اصلاح ساختارها هزینه بدهند. در شرایط عادی مردم ریسک دادن هزینه برای تغییر ساختارها را نمی‌دهند به به نظر می‌رسد در شرایطی مثل شرایط کنونی که پتانسیل اجتماعی در ایران به حد بسیار بالایی رسیده است باید این پتانسیل‌ها به سمت اصلاح مواردی هدایت شود که بیشترین پیشرفت را حاصل می‌کند.

در ادامه‌ی این مطلب برخی از مواردی که شاید خوب باشد آن‌ها اصلاح شوند را بیان می‌کنم.

باید از مشروطه و انقلاب اسلامی و انقلاب طولانی و پرنوسان فرانسه درس بگیریم. نباید باز با رویکرد سلبی چیزی که نمی‌خواهیم را بگوییم و بعد از این که قدرت را به ما دادند ندانیم چطور امانت مردم را ادا کنیم. همچنین نباید از آن‌چه توانایی ایجاد گفتمان متحد در مردم را ندارد استفاده کنیم. مثلا الان که مردم در در گرو سردار قاسم سلیمانی دارند این که معترضان به ایشان اهانت کنند مانع همراهی بسیاری از مردم می‌شود. معترضان تهرانی نباید خودشان و چند دوست اطراف خودشان را ببینند. باید مردم شهرهای کوچک را ببینند که چطور به هر دلیلی که خارج از مجال این بحث است سینه‌چاک چنین سلبریتی های مذهبی‌ای هستند. باید درست را بر روی نقاط مشترک گذاشت. محلی که مردم همه می‌خواهند. طرفداران دموکراسی که خوب این موضوع را می‌فهمند.

باید دانست که مشکل فعلی حاصل تمرکر نابجای قدرت است. این به این معنی نیست که کسانی که قدرت دارند توانایی شان در استفاده‌ی صحیح از قدرت کمتر است بلکه به این معنا است که فساد در تمرکز بسیار راحت‌تر است. باید سعی کنیم هر چه می‌توانیم تمرکز را کم کنیم. در واقع من فکر می‌کنم باید هدف اصلاح و تغییر رفع تمرکز باشد. رفع تمرکز در تهران،‌ رفع تمرکز در قدرت. رفع تمرکز در ساختار سیاسی. رفع تمرکز در اقتصاد. رفع تمرکز در قانون‌گذاری و ...

به نظر من چیزی که مردم می‌خواهند باید اصلاح قانون اساسی برای رفع بند شورای نگهبان باشد تا حلقه‌ی مرکزی در ساختار قدرت از بین برود. به نظر من گام اول اصلاح قانون اساسی برای رفع شورای نگهبان است. سپاه با این که پا را بسیار فراتر از اقتصاد گذاشته است و تنه به تنه‌ی بخش‌های خصوصی می‌گذارد ولی مثل تمرکزی که در شورای نگهبان هست نیست. با رفع تمرکز شورای نگهبان مکانیزم‌هایی فعال می‌شوند که خود را تقویت می‌کنند و بالقوه می‌توانند اوضاع را اصلاح کنند. برای داشتن دید سیستمی به این موضوع شکل زیر را تهیه کردم:

چنین تغییری می‌تواند راه تغییرات بعدی در قانون اساسی را باز کند تا شاید بتوانیم مجلس پارلمانی و یا عوام و خواص را تجربه کنیم.