در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که اعتقادی به محدودیت منابع ندارد و مثال‌های فراوانی از آن را می‌بینیم. حال آن که دنیایی که در آن هستیم ظرفیت کمال‌گرایی ما را ندارد و نمی‌توان در آن همه‌چیز را با هم داشت. معلم ریاضی من در دبیرستان همیشه یک شوخی در جیبش داشت؛ وقتی به او می‌گفتیم فلان روز امتحان نباشد چون امتحان دیگری داریم می‌گفت: «اون رو هم بخونید». حکایت جامعه‌ی ما هم همین است.

بسیاری از دوگانه‌های غیر قابل جمع را می‌خواهیم با هم داشته باشیم. ‌هم بهره‌ی بانکی داشته باشیم هم بانکداری اسلامی. هم طلاق قبیح باشد و هم در موقع ازدواج آسان‌گیری کنیم. هم جوانان را وقتی تحصیل‌کرده و فهمیده شدند به خانه‌ی بخت بفرستیم و هم به موقع به نیاز‌های جنسی آن‌ها پاسخ دهیم.

حال که سن ازدواج بالاتر از مقدار طبیعی آن رفته است هم جلوی فساد اخلاقی و روسپی‌گری را بگیریم و هم ازدواج موقت در جامعه‌مان قبیح و تعطیل باشد. راه جمع این‌ها تنها یک چیز محال است و آن چیز سرکوب نیازها و امیال درونی انسان است. سرکوب نیاز‌های انسان شاید محال نباشد ولی بدون خروج انسان از انسانیت قابل انجام نیست. انسان بالغی که میل به جنس مخالف نداشته باشد شاید از تعریف عام انسان خارج باشد.

هرکدام از نیازهای انسان سرکوب شوند به مسخ انسان می‌انجامند چون اساسا انسان چیزی جز نیاز نیست - یا ایها الناس، انتم الفقراء‌ الی الله ...

مضرات تعطیل یا قبح ازدواج موقت

در صورتی که این نوع از ازدواج قبیح نبود چه بسا دوستی‌هایی که در حال حاضر از نظر قرآن مذموم و اخذ خدن است تبدیل به نکاح و سنت حسنه می‌شد. چه بسا رحمت الهی به این روابط قرار می‌گرفت و بنیان خانواده‌های الهی از آن ایجاد می‌شد.
در صورتی که این نوع از ازدواج قبیح نبود چه بسا تن‌هایی که مادون ارزش به حرام فروخته نمی‌شد تا نانی به دست آید.
اگر ازدواج موقت عرفی بود چه بسا مردم در آمارها صداقت داشتند و مسئولین نرخ چنین‌چیزهایی را به دقت می‌دانستند.
در صورتی که این حلال محمد قبیح نبود چه بسا شناخت‌های پیش از ازدواجی در این جامعه‌ی به ناچار فردگرا حاصل می‌شد که مانع طلاق یا قربانی شدن کودکان می‌شد. واقعا بر مجلس شورای اسلامی‌ای باید گریست که چنان گاردی نسبت به این حلال محمدی گرفت. 
خیلی از خوبی‌های ازدواج موقت گفتم بگذارید یک‌طرفه هم به قاضی نرویم...

مضرات ازدواج موقت

این‌ها را می‌گویم تا بدانیم که یک راه حل موقت راه حل نهایی نشود. ازدواج موقت خانواده‌ساز نیست. با ورود ازدواج موقت عرصه برای تنوع‌طلبان امثال آن‌ها هم باز می‌شود ولی نهایتا چون در دنیایی هستیم که خیلی چیزها قابل جمع نیست به نظر می‌رسد یکی از این دو طرف ترازو می‌چربد. حال آن که اگر ارزش جامعه را به تقوی بدانیم - ان اکرمکم عند الله اتقیکم - رفع تقبیح از ازدواج موقت انتخاب بهتری است.