شاید طبق معیارهای تخصصی یا معیارهای عوام یک نظام وضعیت خوبی نداشته‌باشد. اما این که این سیستم در حال تغییر است می تواند امیدبخش آن باشد که اوضاعش بهتر می‌شود. به نظر من جمهوری اسلامی هم از این دست نظامهاست.

آرمانهایی که با آن انقلاب کردیم تقریبا مشخص هستند که از جمله آنان می‌توان به عدالت اجتماعی اشاره کرد. از آرمانهای الاهیون انقلاب بود که خدا وارد زندگی مردم شود و ولایت ولایت خدا باشد حال آنکه در بازار و اداره ولایت پول را می‌بینیم. چیزی که امیدبخش است آن است که جمهوری اسلامی مانند هر چیز دیگری در این دنیا در حال حرکت و تغییر است. همچنین آسیبهای موجود آسیبهای مختص این سیستم نیستند و در سیستمهای دیگر هم مشاهده می‌شوند. رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای معتقدند فساد در ایران سیستمی نشده‌است و حرف من هم تقریبا به همین معنی است که راه تغییر وجود دارد.
به قول تاگور هر فرزندی که به دنیا می‌آید نشانه آن است که خداوند هنوز از ما ناامید نشده‌است. از جنبه‌های دیگر هم که نگاه کنیم نه در همه زمینه‌ها و برای همه شاکله‌های افراد اما برای بیشتر افراد امکان رشد اقتصادی و فرهنگی و علمی و معنوی در ایران وجود دارد. به عنوان جمع‌بندی می‌خواهم بگویم ایران مدینه فاضله نیست بلکه شاید حتی مدینه فاسده‌ای باشد که فساد در آن سیستمی نشده‌است اما اگر بخواهم جایی را برای زندگی انتخاب کنم به قطع و یقین ایران هم یکی از گزینه‌هایم خواهدبود و به نظرم کسی که به خدا امید دارد به اصلاح ایران هم می‌تواند امید داشته باشد.
همچنین طبق اخباری که از روایات داریم جغرافیای ایران نقش مهمی در دنیای بعد از ظهور خواهد داشت و این شاید برای ما که حس ماجراجویی نسبت به ظهور داریم جذاب باشد.
نکته دیگری که باید در نظر گرفت آن است که نباید برای ارزیابی ایران به کلانشهرهایش نگاه کرد. در سفری که اخیرا داشتم واقعا دیدم که چه مردمان خوبی در ایران زندگی می‌کنند و یاد آیه‌ای از قرآن افتادم که یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَن یَرْتَدَّ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ. واقعا اگر افرادی از جامعه که سکان کشور در دست آنهاست حق مردم الهی را ادا نکنند زود است که خدا مردمی را که او را دوست دارند و او نیز آنها را دوست دارد حاکم کند.